Biuro Rachunkowe Krafton Accounting Poznań

Biuro Rachunkowe Poznań
Krafton Accounting Sp. z o.o. Sp. k.

ul. Promienista 132, 60-142 Poznań
+48 618 607 910, biuro@krafton.com.pl

po polskuenglish version
Biuro Rachunkowe Krafton Accounting Poznań

+48 618 607 910, biuro@krafton.com.pl

Eugeniusz księgowości wyjaśnia

Split payment – zmiany w VAT od 1 listopada 2019


30 października 2019

Split payment – mechanizm podzielonej płatności (MPP) – od 1 listopada 2019 r. skończy się dobrowolność w stosowaniu MPP i stanie się obowiązkowy przy transakcjach związanych z towarami lub usługami określonego rodzaju. Poniżej przedstawiamy najważniejsze zmiany wynikające ze znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

 

1.Czym jest split payment?

MPP to rozwiązanie, które polega na podziale płatności za nabyty towar lub usługę pomiędzy dwa rachunki bankowe:

  • kwota netto trafia na rachunek rozliczeniowy dostawcy (wskazany na fakturze lub umowie), którym może swobodnie dysponować,
  • kwota podatku VAT trafia na wyodrębniony rachunek VAT dostawcy (tworzony „z urzędu” przez bank), którym może dysponować w ograniczonym zakresie (opisane w pkt.7 i 8).

 

 2.Od kiedy obowiązuje?

MPP to rozwiązanie które funkcjonuje już od 1 lipca 2018 r., stosowane na zasadach dobrowolności.  Od 1 listopada 2019r. stanie się obowiązkowy przy transakcjach związanych z towarami lub usługami określonego rodzaju.

 

 3.Kogo obowiązuje?

MPP dotyczy towarów lub usług wymienionych w załączniku numer 15 do znowelizowanej ustawy VAT ( link poniżej ), obejmuje katalog 150 towarów lub usług, takich jak np.:

  • surowce (węgiel ,koks, brykiet), wyroby stalowe, rury, pręty,
  • metale szlachetne (złoto, srebro), metale kolorowe (aluminium, ołów, cynk, miedź),
  • paliwa, oleje, smary,
  • elektronikę (komputery, dyski twarde, telefony, konsole, aparaty),
  • części i akcesoria do pojazdów silnikowych,
  • odpady i surowce wtórne,
  • roboty budowlane, łącznie z wykonawcą i podwykonawcą,

Zwracamy uwagę iż MPP co do zasady zastępuje dotychczasową metodę odwrotnego obciążenia, ale również obejmuje inne transakcje.

 

 4.W jakich sytuacjach stosować ?

Obowiązek stosowania MPP dotyczy sytuacji, w których spełnione są łącznie następujące warunki:

  • wartość transakcji udokumentowana fakturą przekroczy kwotę 15.000 zł brutto (lub równowartość),
  • co najmniej jedna pozycja z faktury znajduje się w załączniku numer 15 znowelizowanej ustawy o VAT,
  • sprzedawca oraz odbiorca są podatnikami – transakcja B2B, niezależnie czy nabywcą jest podatnik VAT czynny czy zwolniony,
  • obowiązek podatkowy, dostawa towarów lub świadczenie usług oraz data wystawienia faktury przypada później niż 31 października 2019 r.

 

 5.Obowiązki i sankcje po stronie sprzedawcy ?

  • posiadanie rachunku rozliczeniowego w banku oraz wyodrębnionego rachunku VAT (dotyczy głównie osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą i posługujących się do tej pory ROR),
  • umieszczanie adnotacji na fakturze „mechanizm podzielonej płatności”,
  • w przypadku braku oznaczenia na fakturze „mechanizm podzielonej płatności” – dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości 30% kwoty podatku VAT przypadającego na towary lub usługi objęte MPP udokumentowanych tą fakturą , chyba że nabywca przy płatności tej faktury zastosuje MPP,
  • sprzedawca może uniknąć konsekwencji w przypadku źle oznaczonej faktury, jeżeli nabywca opłaci ją przy zastosowaniu MPP,
  • ryzyko poniesienia odpowiedzialności karnej skarbowej zagrożonej karą grzywny.

 

6.Obowiązki i sankcje po stronie nabywcy ?

  • za towary lub usługi z załącznika nr 15 znowelizowanej ustawy VAT, płacić przy zastosowaniu MPP nawet jeśli na fakturze od dostawcy nie ma adnotacji „mechanizm podzielonej płatności,
  • jeżeli nabywca, pomimo obowiązku, nie zastosuje MPP – dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości 30% kwoty podatku VAT przypadającego na towary lub usługi objęte MPP, chyba że sprzedawca rozliczy całą kwotę podatku wynikającą z faktury zawierającej towary lub usługi objęte MPP,
  • od 1 stycznia 2020r brak możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków wynikających z faktur opłaconych z naruszeniem obowiązku zastosowania MPP,
  • ryzyko poniesienia odpowiedzialności karnej skarbowej zagrożonej karą grzywny.

 

7.Co można opłacać z wyodrębnionego rachunku VAT ?

Od 1 listopada 2019 r. możliwe będzie przeznaczenie środków pieniężnych zgromadzonych na wyodrębnionym rachunku VAT na zapłatę zobowiązania z tytułu:

  • podatku od towarów i usług VAT (jak dotychczas),
  • podatku dochodowego od osób prawnych CIT,
  • podatku dochodowego od osób fizycznych PIT,
  • podatku akcyzowego,
  • należności celnych,
  • składek ZUS.

 

8.Jak można uwolnić środki zgromadzone na wyodrębnionym rachunku VAT ?

  • wniosek do US – sprzedawca może złożyć pisemny wniosek (link poniżej) do naczelnika US o zgodę na przeniesienie środków z rachunku VAT na rachunek rozliczeniowy. Urząd skarbowy rozpatruje wniosek w terminie 60 dni i wydaje decyzję o zgodzie lub odmowie przekazania środków z rachunku VAT,
  • regulowanie zobowiązań wobec kontrahentów przy zastosowaniu MPP , również tych nie obligatoryjnych – możliwość dokonywania zbiorczych przelewów za więcej niż jedną fakturę pod warunkiem, że zapłata będzie dotyczyła wszystkich faktur otrzymanych od tego samego dostawcy i będzie dotyczyła ściśle określonego okresu rozliczeniowego (zakładając, że regulowana będzie cała kwota podatku VAT z tych faktur). W miejscu informacji o numerze faktury, płatnik będzie wpisywał okres, za który dokonywana jest dana płatność. Okres rozliczeniowy nie może być krótszy niż jeden dzień i dłuższy niż jeden miesiąc kalendarzowy. Przy wyborze zbiorczego przelewu na rzecz jednego kontrahenta, podatnik będzie zobowiązany do zastosowania MPP dla zobowiązań ze wszystkich otrzymanych od niego faktur w danym okresie, bez względu czy dana faktura jest objęta obowiązkowym MPP, czy też nie.

 

9.Jak rozliczać faktury w okresie przejściowym?

W sytuacji gdy podatnik dokonał dostawy towarów lub świadczenia usług, wymienionych w załączniku nr 11 lub załączniku nr 14 do ustawy o VAT:

  • przed 1 listopada 2019 r., dla których obowiązek podatkowy powstał lub faktura została wystawiona po 31 października 2019 r.,
  • po 31 października 2019 r., dla których faktura została wystawiona przed 1 listopada 2019 r.,

– stosuje się przepisy w brzmieniu obowiązującym sprzed 1 listopada 2019 r.

 

 

Załącznik nr 15 znowelizowanej ustawy VAT

Wniosek o przekazanie środków zgromadzonych na rachunku VAT


Copyright © 2019 KRAFTON ACCOUTING biuro rachunkowe Poznań | Materiał ten jest chroniony prawami autorskimi oraz innymi prawami i nie może być kopiowany, publikowany i rozprowadzany w żadnej formie.